Co je Savage?
A proč právě 25?

Savage25 je špičkový off-road model s NITRO motorem od výrobce HPI-Racing. Označení 25 zřejmě nese podle motoru, který dává výkon 2,5koně - objem má 4,1ccm (mimochodem kupříkladu pionýr - tedy kultovní stroj české Jawy má výkon necelé dva koně! při objemu 50ccm)

Model je vybaven náhonem na všechna čtyři kola. Rozvod z dvourychlostní převodovky končí v klasickém planetovém diferenciálu na každé nápravě. Brzda je kotoučová, umístěná právě na kardanu k zadní nápravě. Volitelně lze doplnit o dvoukotoučovou, která je výrazně účinnější, ale podle mých zkušeností to není pro rekreační ježdění nutné.

Pro ovládání je použita vysílačka TF-4, bohužel využívají frekvenci 27MHz samozřejmě s výměnným krystalem. Vysílačka je tříkanálová. Logicky zatáčení, akcelerace – brzda a řazení zpátečky. Ta se nedodává standardně, ale jako zvláštní vybavení. Zkušení modeláři mě od ní odrazovali, že nepatří k nejspolehlivějším. Je třeba ji řadit vždy v úplném klidu a to se ne vždy podaří. Nicméně viděl jsem nějaká trialová videa a mohu říct, že to vypadalo pěkně. Pokud ji ovšem nemáte, můžete využít volný kanál pro cokoliv jiného. Jen přijít na co. Napájení vysílačky obstarává osm AA článku (tedy klasických tužkovek) samozřejmě ideální je použít dobíjecí články. V autě jsou čtyři a napájí přijímač a serva. Při použití článků s kapacitou 2300 mAh jsem neměl problém s jejich výdrží.
Servo pro řízení předních kol je vybaveno servo-saverem. Tedy jakousi pružinou, která pochytává rázy od kol a tím samotné servo šetří. Pro řízení karburátoru a brzdy je použité servo s dvěma rameny. Táhlo k brzdě seřizuje její "nástup"

Zde najdete výběr z technické specifikace. Kompletní features najdete na originálních stránkách výrobce – viz. Odkazy.

Motor: Nitro Star S-25
Starter: Elektrický "Roto-Start"
Čelo převodovky: 49 zubů
V7stup motoru: 15, nebo 18 zubů
Spojka: odstředivá, 3 lamely
Nádrž: bez povrchové úpravy, umístěná vzadu, objem 1,6dcl
Čerpání paliva: přetlakem z výfuku
Výkon motoru @ RPM: 2,5 koně @ 29,000
Maximální RPM: 38,000*
Odvod tepla: žebrovaná hliníková hlava motoru
Pružení / tlumiče olejové tlumiče a pero z černého kovu, dvojice na každé kolo

* Používá se pro závody a pro motor nepředstavuje nic dobrého. Pro začátek rozhodně vystačíte i s běžným výkonem

Zpracování a konstrukce je na vynikající úrovni. Použity jsou kvalitní materiály a pokud neudělíte modelu úder v plné rychlosti do pevné překážky vydrží opravdu hodně. Nicméně jsou věci, které je dobré kontrolovat a předejít tak případným problémům. Pojďme se na některé z nich podívat v sekci "Jak začít" a "Na co pozor" (v přípravě)

Až nějak dodatečně mě napadlo kouknout do slovníku co všechno znamená SAVAGE. Věděli jste všechny významy? Che...che...